Franstalige school Wemmel

Bouwen van een schoolgebouw met 8 klassen, lift, sanitaire ruimten, technische ruimte en speelplaats

Ligging
Winkel 56, Wemmel
Bouwheer
Gemeente Wemmel
Bouwpartners
Architect:
styfhals architecten

Algemeen aannemer:
IBO

Stabiliteit:
Van Der Meersche Engineering Office

Technieken en EPB:
EDV Engineering & Consulting
Fotografie
Luca Beel

De uitbreiding van de Franstalige gemeenteschool vangt met zijn 8 klaslokalen en ruime speelplaats een nijpend plaatstekort op. Het gebouw, ingeplant bovenaan een sterk hellende speelweide, kijkt uit over een groene scholencampus maar domineert nooit. Met zijn eenvoudig lijnenspel, houten gevelbekleding en omkadering door groene ruimte, integreert het zich perfect in zijn omging.
Het gebouw is opgevat als 2 gekoppelde volumes: een klein en eerder gesloten volume waarin sanitair en technische ruimtes zijn ondergebracht en een groot gebouwdeel waarin de klassen gehuisvest zijn. Beide volumes zijn verbonden dmv een teruggesprongen glaspartij. Er is geopteerd voor eenvoudige, hedendaagse en strakke architectuur, doch op maat van de kinderen.
De buitengevels van het gebouw worden voornamelijk afgewerkt met zichtbetonnen elementen. Met het nodige respect voor de directe omgeving en het kind is een frisse toets aangebracht in de gevels die uitkijken op het schooldomein, met name een houten verticale lamellenstructuur met kleurenspel.

Het gebruik van kleur en warme houtaccenten tegen een sobere achtergrond werd niet enkel in de gevels toegepast. Binnen in het gebouw krijgt elke klas zijn eigen accentkleur die zorgt voor zichtbaarheid en leesbaarheid in de gang. Dezelfde kleur wordt in de klas zelf in een meer gedempte tint hergebruikt en geeft ook leven aan de akoestische plafondelementen. Speelsheid en functionaliteit gaan steeds hand in hand in deze school.
Er is daarnaast zeer veel zorg besteed aan het vast meubilair en binnenschrijnwerk. Praktische kapstokken en boekentasnissen, die ook dienst doen als zitbank, werden ingewerkt in de nissen van de muur. Ruime kasten aan de klaszijde bieden dan weer de broodnodige opbergruimte.

De aandacht die besteed werd aan de aanleg van de nieuwe speelplaats toont hoe een speelplaats meer kan zijn dan een simpele verharding. Tegen de gevel vormt een onverharde strook een leertuin die rechtstreeks bereikbaar is vanuit de klas. Speelse trappartijen maken aan de zijgevel de verbinding tussen het nieuwe volume en de bestaande schoolgebouwen en aan de zuidkant van de speelplaats de link tussen de nieuwe verharde buitenruimte en de speelweide. De trappen doen echter veel meer dan dat. Ze vormen een podium, een buitenklas, een ontmoetingsplek, een… uitdaging om de (buiten)ruimte ánders te gebruiken.